Zonsopkomst in hluhluwe park

27 juli 2019 - Harrismith, Zuid-Afrika

26-7

En vroeg was het! Wekker gezet om 04:15 uur en om 4:45 uur bij de entree klaar staan. Daar vertrokken we met een pick-up truck met 9 stoelen en alleen zeilen ramen naar Hluhluwe-Umfolozi park. We kregen allemaal een wollen deken mee. Nou ik kan je zeggen die had je meer dan nodig. Ijskoud was het in de vroege ochtend. Onderweg veel gaten in de weg en ons is verteld dat dit door bewoners expres was gedaan uit protest tegen het tekort aan water. Na een rit van een uur kwamen we aan bij de gate van het park. Daar gingen alle zeilen open en had je volop zicht alle kanten op. En nog kouder omdat er nog meer wind bijkwam. Wel een prachtige zonsopkomst gezien zoals we die nog niet eerder hadden gezien. Het park is 950 km2 groot en ook hier komt de big 5 voor. Gelijk zagen we al een olifant staan. En heel gaaf diverse neushoorns gezien ook een kleintje, geweldig lekker rustig over de weg lopend. Ook deze beesten kunnen een snelheid halen van 55 km/u halen. Tegen 8:30 een stop om het ontbijt te nuttigen. Heerlijke sandwiches, eieren en koffie!!!! Even een beetje bijkomen. Je merkte dat het langzaam warmer werd en daardoor was het beter te doen in de bak. En weer verder met de rit door het park, nu of-road. Wederom veel gezien en geleerd. Zebra’s, giraffen heel veel kudu’s en empala’s en neushoorns. Bij een drinkplaats stop kon je op een bankje zitten en door een gat in het doek kijken naar de dieren.  Eerst zagen we veel zwijntjes en gieren rondom het water zitten. En ineens via de bossen kwam er een kudde olifanten van wel 20 stuks achter elkaar aangewaggeld. Ook verschillende kleintjes. Ach en zo mooi! Zij kunnen wel 20 liter water per seconde opzuigen. Gaaf hoor. Er was een kliertje bij die steeds wanneer er een zwijn wat probeerde te drinken erop afliep en hem dreigde. En grappig hij spoot ze dan nat. Te leuk dit! Daarna weer verder op pad en soms ook een hele tijd niets gezien. Wel een prachtig park dat ook zeker de moeite waard was. De volgende stop was voor de lunch. Een griekse- en aardappelsalade , gehaktballen, kippenpoten en drinken. Ook weer goed verzorgt. Daarna was het tijd om richting de uitgang te gaan. De zeilramen weer dicht en terug naar het hotel. Al met al zijn we meer dan 10 uur weggeweest en best moe. Even tijd om te hangen en een spelletje te doen. Bijtijds een hapje wezen eten en dat was beslist heerlijk. Wij hadden een spies op de kop hangend met beef en kip boven de rijst zodat de sappen dan op de rijst konden druppelen. Portugese specialiteit en overheerlijk. Even douchen en daarna al gauw in een diepe slaap gevallen.