Hippo’s en crocs

27 juli 2019 - Harrismith, Zuid-Afrika

25-7

Heerlijk geslapen in onze grote kamers. Tegen 8 uur richting het uitgebreide  ontbijtbuffet  waar de bediening zelfs met bontlaarzen aan loopt. Daarna een wandeling van 15 minuten naar de rivier voor onze hippo & croc boottocht. Hier voeren we 2 uur lang over een meer dat 12 jaar geleden nog in verbinding stond met de zee. Inmiddels is het waterpeil al 2 meter gezakt door de droogte hier. In de wetlands leven  behalve nijlpaarden en krokodillen ook heel veel soorten vogels. Omdat de boot klein was konden we heel dichtbij de nijlpaarden komen. En jeetje wat zijn ze groot van dichtbij. Overal hier zie je borden pas op voor nijlpaarden want tegen de avond komen ze aan land voor voedsel. En ze kunnen heel gevaarlijk zijn. Ze kunnen wel 55 km/u lopen! En wat ik niet wist is dat ze dus helemaal niet kunnen zwemmen! Ze liggen in het water voor verkoeling en omdat de kleine pootjes het gewicht van 3,5 ton niet zo lang kan houden. Ze kunnen zichzelf anders niet koelen en verbranden ze. En wanneer ze willen oversteken dan lopen ze (best hard ook) naar de overkant, laten zich tot de bodem zakken en springen omhoog voor lucht om vervolgens weer verder over de bodem te lopen. Ze kunnen ongeveer 4 min onder water blijven. Er is altijd een alpha mannetje en meerdere vrouwtjes. Zij krijgen eens per 18mnd een kalfje die ze in het begin voeden met colostrum. Hiervan groeit het kalf direct al 25 kg per dag gedurende de eerste week. Een vrouwtje weegt 1800 kg, een mannetje 2600 kg en het dominante mannetje kan 3600 kg wegen. Ze eten daarentegen relatief weinig (40-60 kg per dag) een vrouwtjes kalfje wordt direct opgenomen maar een mannetje moet langzaam worden geïntroduceerd omdat hij anders als bedreiging wordt gezien door de dominante mannetje. Verder zaten we oog in oog met enkele krokodillen. Brrr. Ze kunnen ineens omhoog springen en zelfs op de boot komen.  Plotseling sprongen er wat apen in het water. Dit is best riskant daar de krokodillen er gek op zijn. We hebben nog de ijsvogel gespot en de visarend die in spanwijdte wel 2 m zijn en met gemak een kalf van een nijlpaard oppakken. Al met al een boeiende en leerzame tocht. Op een leuke craftsmarkt nog weer een houten dier gescoord. Na de middag op naar het strand van de Indische oceaan. Het water is warmer dan het zwembad maar het waaide er vrij hard. Wel een prachtige wilde zee en een mooi strand helemaal voor ons alleen. Geen boot te zien. Maurice en ik hebben nog aan ocean cleaning gedaan. Allebei met een handvol afval het strand verlaten. Geeft een goed gevoel! Na een heerlijk diner zien we op de terugweg inderdaad een nijlpaard vlakbij in het gras lopen. Dus wij de boom in haha. Je weet maar nooit!  En nog maar net terug zittend op ons balkon worden we getipt door de security dat het nijlpaard nu op ons terrein loopt. WoW hoe gaaf is dit.  Zo dichtbij ook!! Vroeg naar bed want morgen moeten we er heel vroeg uit.