whales!

3 augustus 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

2-8

Om 7:30 verzamelen voor de farm om samen met de boer in de truck een rondje rond de boerderij te maken. Hij heeft 1200 hectare grond! Hij heeft veel kennis van zaken en al veel crisissen meegemaakt. Grote droogte, vogelgriep (dus heel veel struisvogels verloren) en regelgevingen die aangescherpt zijn. Ook een duidelijke mening over brexit (kun je beter vanaf scheelt een hoop geld) en bio industrie (dan krijg je veel te weinig opbrengst dan er mensen zijn om te voeden en voor de dubbele kosten betaalt niemand dus leuk bedacht maar niet uitvoerbaar). Eindelijk heeft Chantal nu ook de struisvogels gezien! We mochten met z’n allen er 2 naar een andere wei jagen wat lachen was om te doen. Een paar kon je er met de hand zelfs voeren. Deze beesten geven 6 maanden per jaar ongeveer een ei per twee dagen. Verder veel schapen, koeien en verbouw van gerst en lijnzaad. Wat een enorm grote farm en ook hier zie je dat de blanken het regelen en de plaatselijke bevolking het daadwerkelijke werk moeten doen. Na een rondrit van een uur stond ons ontbijt klaar. En wat gezegd moet worden, dit was het beste ontbijt tot nu toe!! Zelf gebakken brood, jam en keuze uit wel 10 kaassoorten. Normaal eet ik in het buitenland nooit kaas maar oh oh oh dit was zooooo lekker. Keuze uit o.a. zwarte peperkaas- chilikaas-olijvenkaas-gemixte kruidenkaas-zoetpeperkaas en ga nog maar door.  Zelfgebakken chocolade bananentaart, struisvogelsalami. En uiteraard diverse keuzes voor je ei inclusief bacon van struisvogel en de sausages van struisvogel! Op het kaartje dat op de tafel ligt stond o.a. dat ze hier bij guestfarm Skeiding niet doen aan vasten en diëten haha. Dat bleek.

Na het ontbijt een wedstrijdje balanceren op een struisvogelei en ik heb gewonnen 😀. Afscheid genomen van de gastvrije  boeren en gaan we via een hele grote omweg naar Stellenbosch. Onze eerste stop is op het meest zuidelijke punt van Afrika. Het hiernavolgende is pas Antarctica. Bij cape Agulhas botsen de Indische en Atlantische oceaan op elkaar. En wat scherts onze verbazing de 2 families die vanmorgen ook op de boerderij zaten staan ineens achter ons. Dat moest even op de foto worden vastgelegd! Daarna door naar Hermanus, de plaats waar je de beste kans maakt om walvissen vanaf de kust te spotten. En ja!!!!! Gezien!!!!! Op Léons verzoek kwam er een heel dichtbij waar we zaten. Je kon zelfs het geluid dat ze maken wanneer het water uit het spuitgat komt, horen. Geweldig. Dit was nog de kers op de taart. Daarna heeft Léon zijn vuurdoop gehad met het rijden in zuid-Afrika. Links rijden en ook voor het eerst door de bergen heen om in ca. 1,5 uur later aan te komen in Stellenbosch op Knorhoek. Dit is een enorme wijn estate waar we wederom met alle Nederlanders zitten. Onderweg kwamen we er alweer wat tegen. Hier kregen we een heerlijk 3-gangen diner (butternut soep, beef en munttaart) uiteraard aangevuld met de huiswijn. Niks mis mee! De kokkin praat heerlijk zuid-Afrikaans en prima te verstaan voor ons. Alleen vond ze dat Jeroen nogal “jij praat vinnig” praatte. Tja wat zou ze daarmee bedoelen 🤪. Het was baie lekker allemaal en als dessert de munt taart ook mmmmmm.