Yes!! De big 5 gezien!

23 juli 2019 - Wales, Zuid-Afrika

21-7

Om 6:00 uur ging de wekker al en om 6:30 stond goodman ons en de andere gasten op te wachten. Hij gaat ons meenemen voor een tocht door de natuur en uitleggen waar we op moeten letten. Direct achter onze lodge zien we direct al 5 giraffen rustig grazen aan de bomen. Hij leert ons hoe we ze rustig kunnen benaderen en op nog geen 5 meter afstand lopen ze langs ons heen. Waanzinnig dit. Giraffen communiceren met de witte achterkant van de oren en maken dus helemaal geen geluid. Na dit te hebben aanschouwd liepen we verder. Hij leerde ons de verschillende sporen te herkennen en welke poep bij welk dier hoort. Ook hoe bijvoorbeeld de dominante empala zijn terrein afbakent. Deze zagen we ook voorbij springen. Veel geleerd over de diverse rituelen die men hier heeft om overledenen te eren en dat een bepaalde struik met doornen gebruikt wordt om de grond waar bijvoorbeeld iemand is verongelukt op te vegen en hoe men dan praat tegen de grond alsof ze praten tegen de persoon zelf. De geweide grond neemt men vervolgens mee en wanneer ze met het openbaar vervoer reizen kopen ze een extra kaartje voor deze persoon. De aarde wordt dan begraven in de kist. Erg mooie gebruiken kent men hier. Met in de verte wat zebra’s vervolgden we onze route langs de aloë Vera bomen waar vogels het water uit halen en de rest gebruikt wordt voor de bekende producten. Struiken die ruiken naar anijs en de marulabomen die, wanneer ze vruchten hebben, eerst gebruikt worden als sap dan vervolgens na drie dagen is het  bier dan maakt men er jam van en de noten voor olie en om ze te eten en de bekende amarula likeur. Onderweg brak hij een bepaalde tak af en na er de schors vanaf te hebben gebeten diende het als tandenborstel. Struikjes die bijeen werden gebonden en met een drupje water tussen je handen wrijvend zorgden voor shampoo en waarvan je handen heel zacht werden. Uiteindelijk verzamelde hij de keutels van een giraf en een hol takje dat hij volstouwde met de poep. En warempel het leek en smaakte naar een sigaret. Bijzondere ervaring met veel opgedane kennis kwamen we tegen acht uur terug bij de lodge. Hier wachtte ons een heerlijk ontbijt dat we ons goed lieten smaken. Daarna een relaxte ochtend gehad. Lekker in de zon en een boekje lezen. Om 13:00 uur werden we door het trommelgeroffel weer verzocht om te komen voor de lunch. Een typisch zuid-Afrikaanse lunch namelijk vetkoek. Een oliebol zonder krenten maar gevuld met gehakt. Heerlijk!! Om twee uur werden we opgehaald en afgezet aan de rand van het krugerpark. Hier gingen we met gids in een 4x4 het park in.   Daar waar geen weg of pad meer was reed hij in en al binnen 15 minuten hadden we nummer een te pakken van de big 5, het luipaard!! Zij lag daar met een welpje heerlijk te spelen in het gras op nog geen 3 meter afstand. Doordat de ranger de motor van de jeep uitzette rook het luipaard alleen een diesel lucht en niet ons, mensen. En zo prachtig dat ze zijn!! Op een gegeven moment gaat de moeder de boom in om daar een deel van een Akpala te verorberen. Je hoorde de botten gewoon kraken. Daarna weer een soort van pad op om na ca. 15 minuten oog in oog te staan met 2 leeuwen. Een lag te chillen in de zon en de andere sliep. Gelukkig maar want van zo dichtbij zijn het best imposante dieren. Na ze van alle kanten te hebben geobserveerd en gefotografeerd weer door. Naast vele herten, akpala’s en giraffen zagen we de eerste olifanten. En jeetje wat zijn ze van dichtbij reusachtig! Een kwam dreigend op de jeep aangelopen maar de chauffeur reed er nog dichter naar toe waardoor de olifant naar achteren ging. Dit tot 3 keer toe. Het zijn Afrikaanse olifanten dat je kon zien aan de oren die de vorm hebben van Afrika. Na wederom een spectaculaire rit door struikgewas en hobbelige wegen zagen we nummer 4 van de lijst, de buffel. Zij stoten keihard met het middenstuk van het hoofd tegen elkaar dat een flinke klap gaf. Toch een gevaarte van een beest zo dichtbij. Hierna was het flink zoeken waarbij we ondertussen diverse gnoes, zebra’s giraffen en andere beesten zagen naar de laatste van de big 5, de neushoorn. Wel in het water in de verte nog een nijlpaard gespot. En toen ineens zag Chantal hem. De gids aarzelde geen moment en schoot opzij de vlakte door. Op nog geen 5 meter was hij dan daar, de neushoorn. Het is werkelijk met geen pen te beschrijven hoe we allen deze dag hebben beleefd. Van tevoren weet je dat het indruk zal maken en dat dit heel bijzonder zal zijn, maar het zien van de big 5 in het echt van zo dichtbij is zo ontzettend uniek en ongelooflijk en zo geweldig hier gaan we nog lang over praten. Op de terugweg wederom een groep van4 leeuwen gezien en bij de drinkplaats stond een grote groep olifanten met een jong. Fantastisch!! Inmiddels begon het te schemeren en precies zoals je de ondergaande zon altijd in een tijdschrift ziet, zo is die ook echt hier zo mooi. Met een flinke vaart zijn we in het donker terug gebracht naar onze lodge waar ons wederom een typisch Afrikaans diner wachtte. Wildebeest, chakalaka, maispap en nog meer lekkers. Voldaan van alle geweldige indrukken ons bed opgezocht.

1. Debs:
    23 juli 2019
    Supergaaf! Mooi beschreven allemaal Ap, net of je er bij bent. Wat maken jullie n reis zeg! Onwerkelijk toch! Super