Op naar Swaziland

23 juli 2019

23-7

Prima geslapen in de rondavel. De nachten en ochtenden hier zijn koud maar zodra de zon kracht krijgt is het direct warm. Je ziet echter de bevolking hier allemaal met dikke mutsen op en warme jassen aan. Lopen wij daar in de korte broek. Vandaag zit er geen ontbijt bij in. We hadden zelf nog brood en jam en met een toaster werd het nog een primitief ontbijt. Daarna door de gate en verlaten we het krugerpark. De reis van vandaag duurt ca. 3 uur naar onze bestemming in Swaziland.  De naam is ongeveer een jaar geleden veranderd in Eswatini. Bij de grensovergang moet je je eerst bij het vertrek loket melden. Dan krijg je een stempel en mag je een klein stukje verder. Daar meld je je dan allemaal weer bij het aankomst loket. Zelfde procedure en weer een stempel erbij. Daarna mogen we door. Het landschap is anders dan in Zuid-Afrika. Veel groener en meer heuvels. De wegen zijn wel minder maar de bevolking is wel allemaal bezig en werken overal in tegenstelling tot de mensen in zuid-Afrika. Na de incheck lekker de zwemkleding aan en even aan het zwembad gelegen. Het water was wel ijskoud. Tegen 15:00 uur omgekleed en naar de hoofdstad Mbabane gereden. Eerst naar een supermarkt gereden alwaar het personeel in de winkel zelfs mutsen droeg en daarna de auto op een bewaakt terrein gezet. Op zoek naar een restaurant spreekt een vrouw ons aan. Ze had ons blijkbaar al gewenkt toen we rondreden en had ons willen helpen. Dat ging ze nu alsnog doen. Zo ontzettend aardig! Ze begeleidde ons naar een prima restaurant en gaf nog haar nummer voor het geval dat we nog hulp nodig hadden. Zo lief! Aangeboden of ze wat wilde komen drinken maar ze liet ons alleen. Hier geldt een andere munteenheid maar de valuta is bijna gelijk aan elkaar. En je kon hier ook gewoon betalen met de zar. Na het eten in het stikdonker terug naar onze plaats. En donker is hier ook echt donker. Op de snelweg heb je geen idee hoe de weg verloopt en overal lopen mensen langs de weg en stoppen busjes willekeurig langs de weg. En op sommige plekken zit er een opening tussen de beide snelwegen en kun je omdraaien in de andere richting. Bizar en levensgevaarlijk. Gelukkig de logde weer gevonden en met een heerlijk glaasje zuid-Afrikaanse wijn heerlijk met de voetjes omhoog.

1. Oma en opa van der Loos:
    24 juli 2019
    Dat klinkt wel weer even anders, veel europeser. Ik ben benieuwd wat dit land weer voor verrassingen heeft. Is Léon weer helemaal opgeknapt?