In Pretoria

18 juli 2019 - Centurion, Zuid-Afrika

18-7

Na een korte nacht en hele dikke enkels tot gevolg zijn we om 8:30 uur in Johannesburg aangekomen. De douane formaliteit hier is een verademing met die van SF vorig jaar. Hier snappen ze hoe het werkt!! Daarna de koffers ophalen. Maar we hadden pech, slechts 2 van de 5 koffers lagen op de band. Er werd al vrij snel gemeld dat er ook niet meer koffers zouden komen dus op naar de balie van Lufthansa. Daar bleken we een van de velen op onze vlucht te zijn. Een vriendelijke man checkte de status en volgens zijn info waren onze koffers in ieder geval vanuit Frankfurt verstuurd. Maar ja wat nu? Ik was al de gegevens van onze komende overnachtingen aan het opschrijven, want lastig we verblijven niet op 1 plek, toen hij kon melden dat de vermiste container terecht was en de koffers alsnog zouden komen. Pffff gelukkig maar. Daarna op naar onze meet en greet... hoe leuk is dat!! Een ouder echtpaar sjouwde met ons overal heen, naar de autoverhuur, naar de pinautomaat, naar de telefoonshop en daarna aan tafel met uitleg over de gebruiken hier in Afrika. Zij is een echte suidafrikaanse met dat grappige taaltje. Te leuk dit. Zij hadden een speciale stekker en een wegenkaart voor ons. Hierna op naar de huurauto. We hadden een upgrade gekregen en hebben nu een Toyota hilux. Een puck-up truck en mega groot. Je snapt al dat Jeroen helemaal tevreden is. We moeten erg lachen om het links rijden en in plaats van de richtingaanwijzer gaan de ruitenwissers spontaan aan. Helaas werd ons een bezoek aan het apartheidsmuseum afgeraden omdat het in Johannesburg en zeker in de wijk daar niet veilig is voor toeristen. Dus besloten we naar onze overnachting in Pretoria door te rijden. Een super leuke plek!! We kregen (alweer) een upgrade namelijk een eigen huisje. Kompleet met jawel 3 badkamers en 2 keukens. Thee, koffie om te pakken en verse melk in de koelkast. Echt wat ontzettend mooi en heerlijk om de middag even bij te komen! Met een zon en 25•C wil ik altijd wel winter. Kan ik wel aan wennen. Einde van de middag naar de supermarkt en toen door naar het voortrekkers museum. Een imposant gebouw van 40 meter hoog. Hier wordt de geschiedenis van de eerste boeren verteld. De klim naar de koepel deed wel een beetje aan de sint Pieter denken. Als afsluiting heerlijk uit eten geweest waarbij 3 van de 4 jawel 1 kg spare ribs hebben opgegeten 😱. Met onze buiken rond nog even douchen en heerlijk op tijd erin. Het was een lange dag.

1. Debs:
    19 juli 2019
    Geweldig om jullie ook op deze reis weer te kunnen volgen. Heel veel plezier allemaal en we genieten op afstand met jullie mee😘
  2. Oma en opa van der Loos:
    21 juli 2019
    Top omdat allemaal van zo een grote afstand mee te beleven ,
    Vooral doorgaan met genieten en schrijven , wij zitten op de Veluwe deze week mooi hier groeten Oma en Opa